De wolk en de raffinaderij

Wolk rafi small V2

 

Dit beeld maakte ik ergens in de loop van 2014. Het betreft een combinatie tussen mijn twee favoriete onderwerpen, wolken en raffinaderijen.

Het beeld kwam tot stand in mijn ‘toeval reeks’. Sinds enkele jaren neem ik her en der belichtingen op met deze camera.

IMG_7473Jasperleonard

In de meeste gevallen weet ik niet echt wat voor beelden ik combineer. Ik maak de keuze om geen notities meer te maken binnen dit project.

De raffinaderij met de vlammende schoorsteen belichtte ik enkele dagen of weken voor ik de donkere wolk tegenkwam. Door hetzelfde negatief een 2de maal te belichten over de wolk, ontstond het beeld.

Wolk rafi small V2 cutDe blauwer strepen in het beeld hierboven kwamen tot stand door het rolletje slecht op te rollen..

 

 

 

 

 

Lichtbakje vindt nieuwe eigenaar

Tot voor kort stond deze collectie lichtbakjes trots in mijn woonkamer.IMG_4136

 

Dit bakje is echter al enkele maanden verkocht.

IMG_4104

 

Dus keek ik even de led strip na, kuiste ik het bakje nogmaals netjes uit.

De binnenkant is zilver gespoten (voor een neutraler licht te produceren.)

IMG_4093

 

Het Dia-positief (Fuji provia 100F) zit tussen een laagje matglas en een laag normaal glas. Hoe dan ook voegde ik nog enkele matte plastieken elementen toe. Om het licht diffuser te maken.

IMG_4096

Deksel erop..

 

 

IMG_4101

En klaar!

 

IMG_4102

 

In de nieuwe woonst, wordt dit wellicht zijn nieuwe muur.

IMG_4149-Edit

Nieuwe reeks ” Exercises in forgetting “

In samenwerking met enkele vrienden van RUBIA (https://rubiacollective.com) lanceerde ik een nieuwe fotoreeks.

lucschol_rubiaprints_nieuwecrop100220152Deze engelse tekst bundelt het concept en de techniek.

In 2012 Jasper Léonard bought a 1929 Zeiss Ikon Nettar camera in a thrift shop in Mortsel, a village near Antwerp. After a while he discovered that when folding the lens out a ray of light was coming through a tiny hole, overexposing part of the negative, causing a lens flare. Still, he continued working with this camera, intrigued by the aesthetics of the flare, but also by the coincidence of encountering it. This resulted in the series Exercises in forgetting – inspired by the dementia of his grandmother, his own bad memory and the expectation that when he grows old, he might become demented as well. Philosophically, this means breaking with an performance-driven society, letting go of expectations. By admitting the light flare Léonard consciously overwrites his own work, erases parts of his own achievements. Then, following the flow of whatever happens, he arrives somewhere new.

Meer info en eveneens een verkoop van prints kan via deze link :

https://rubiacollective.com/product/exercise-in-forgetting-jl0103/

lucschol_rubiaprints_nieuwecrop100220151lucschol_rubiaprints_nieuwecrop100220153

Meer info over techniek/ locaties en wat ik denk dat er op de beelden staat… volgt later nog.

IMG_7434 Jasper leonard

Uitstapjes met de cambo

Afgelopen maanden nam ik mijn technische camera mee op allerhande avonturen.Vooral de Antwerpse, haven en enkele fabrieken vormden geliefkoosde settings.

IMG_2510 Jasper leonard IMG_2517 Jasper leonard IMG_2519 Jasper leonard IMG_2532 Jasper leonard IMG_2545 Jasper leonard IMG_2547 Jasper leonard IMG_2559 Jasper leonard

De raffinaderijen in de haven blijven me inspireren, zeker als ze vuur spuwen.

 

IMG_7418 Jasper leonard IMG_7430 Jasper leonard

Op de foto hieronder, die je de cambo, s’nachts uitgerust mijn zijn standaard 150mm objectief. Dit objectief geeft een kijkhoek van ongeveer 50mm op kleinbeeld.

IMG_7434 Jasper leonard

Resultaten houd ik nog even in… Later meer.

Verbeelding in het besneeuwde bos

Na een kleine winter trip te maken naar de besneeuwde kant van het land, trof ik een zeer fijn en sober besneeuwd bos.

De lineaire herhaling van de besneeuwde bomen, samen met het witte besneeuwde tapijt toverden een glimlach op mijn gezicht.

©Jasper Léonard

 

Al gauw zeulde ik met een koffer en statief door het magische bos.

©Jasper Léonard

 

Met de camera in de koffer kan ik meerder belichting als lagen over elkaar fotograferen. Ik ben dan ook vooral op zoek naar boeiende licht situaties en vormelijk inspirerende locaties. Het onderwerp laat me eigenlijk koud.

©Jasper Léonard

De kist bevat een “Cambo TC”, 3 lenzen en een 10-tal geladen cassettes van 4″X5″ fuji provia 100F.

Vervolgens koos ik voor mijn breed hoek lens een 90mm Schneider (vermits dit dit onderwerp dient.) Deze heeft een kijkhoek van +/- 28mm kleinbeeld.

©Jasper Léonard

Ik belichtte vervolgens twee stukken film. Welke uit twee verschillende casette’s komen.

Mijn notitites en schetsen maak ik per negatief per casettes. Zo bepaal ik mijn composities en maak ik eveneens combinaties tussen verschillende landschappen en onderwerpen.

©Jasper Léonard

Een Blauw kaftje bundelt mijn geladen negatieven in mijn kist. Op deze manier kan ik mijn ‘fouten’ beperken en heb ik plaats om schetsen te maken om zo nieuwe composities te bedenken.

IMG_2555 Jasper leonard

 

één stuk film belichtte ik 4 maal terwijl ik het negatief van positie veranderde per belichting..

Een ander stuk film belichtte ik 1 maal, vervolgens schetste ik ruw hoe het negatief belicht is. In de toekomst combineer ik het besneeuwde bos met een andere plek.. We zullen zien..

 

 

 

 

 

 

De kraaien en de duif

 

 

 

 

De onderstaande foto maakte ik op een parkeergarage enkele weken terug. Het beeld bleef in mijn hoofd hangen door het vraagstuk dat het bij mezelf teweeg bracht. Hieronder beschrijf ik kort de setting.

©Jasper Léonard

 

Na een opdracht in de haven, reed ik een parkeergarage binnen. Het was net middag, maar ik was al vele uren wakker.  Bij het binnenrijden van de garage zag ik twee kraaien. Ik positioneer mijn wagen zodat ik tegenlicht kan gebruiken om deze beesten te fotograferen. Pas als ik mijn raam naar beneden draai valt de 3de vogel, de duif me op.

Ik vermoed dat de duif aangereden is door een wagen, en zie de duif af en toe bewegen. De kraaien blijven nabij en wachten geduldig. Aan het spartelen van de duif te zien kan dit nog even duren.

Op dit moment nam ik de foto.

Vervolgens sluit ik mijn raam en zet mijn wagen weer in gang. Ik twijfel nog even om over de duif te rijden. Maar parkeer vervolgens mijn wagen netjes bij de andere wagens.

Als ik uit de winkel terug kom, rijd ik bewust niet meer langs de duif en de kraaien.

Pas als ik de foto herbekijk stel ik mezelf de vraag : ” Had ik de duif moeten doden? ”

 

Scannen en ontdekken

In het moderne print proces kan je enkel afdrukken maken van je negatieven, als je zelf een vergroter hebt. Of als je de negatieven scant met een digitale scanner.

IMG_20141012_162155

Op de expo “fractal horizons” toon ik enkele lichtbakjes (foto boven) in welke de originele negatieven steken van enkele opnames. Deze lichtbakjes verkoop ik als object, inclusief het negatief. Ik had niet verwacht dat ze zulk een succes zouden hebben.

Het negatief bovenaan had zeer veel aantrek, ik verkocht het lichtbakje en eveneens één afdruk van dit beeld.

Het beeld is een drie dubbele belichting tijdens overgang van dag en nacht. Gemaakt op een avond, waarvan de laatste belichting 40 minuten duurde. De berg is de ‘monte perdido’ in de Spaanse pyreneeën.

Jasper Leonard-IMG_8688-2

 

Ik dook in mijn archief en vind deze scan terug van het negatief :

10653612_759688190735882_6268948768243022273_n

 

Vermits ik deze scan in twee delen scande is er een kleurverschil tussen de linker en het rechter deel van het beeld. Al dus scande ik het beeld gisteren avond nogmaals.

 

Tijdens het scannen kwam ik allerhande vreemde zaken tegen.. ik illustreer ze even met de screenshots hieronder.Screen Shot 2014-10-13 at 22.56.34

Op heel wat beelden zie foto onder of boven, staan er witte lijnen in de lucht. Initieel dacht ik aan vliegtuigen. Maar na wat denkwerk kwam ik tot de conclusie dat deze de sterren zijn.

Sterren en de zon reizen steeds gestaag doorheen de tijd door onze hemel (zo ervaren we dit toch, in werkelijkheid draait de aarde). Als je 40minuten belicht van op het aardoppervlakte, zorg je ervoor dat je hun reisweg in beeld brengt.

Screen Shot 2014-10-13 at 22.56.42
Screen Shot 2014-10-13 at 22.57.47

 

De felle ster in de foto hieronder toont tal van onderbrekingen in haar lijn, deze zijn waarschijnlijk veroorzaakt door wolken welke het licht van de ster op bepaalde tijdspanne’s bedekte.

Screen Shot 2014-10-13 at 22.59.45

één van de nadelen van scannen is ‘stof’, het maakt niet uit hoe proper je denkt dat je negatief en scanner ook zijn, er komt altijd stof mee onder je scan te zitten.

Ik zeg steeds dat er geen photoshop gebruikt werd om mijn expo te maken.. eigenlijk werd er photoshop gebruikt om stof te verwijderen, en om kleurbeheer te doen. Op het beeld hieronder zie je enkele stofjes welke ik weg werkte.

Screen Shot 2014-10-13 at 23.00.32

Buiten stof kom je ook andere vreemde zaken tegen, kleine imperfecties in je negatief. Deze kunnen door water of allerhande processen (vuile handen, organismen, of zelfs speeksel) welke op je negatief verzeilt zijn. Deze imperfecties laat ik steeds op mijn beelden staan. Voor mij zijn ze deel van het negatief.

Screen Shot 2014-10-13 at 23.46.51Als je een uur stofjes verwijderd, beginnen je vingers soms te jeuken om ook andere storende elementen te verwijderen… zo twijfelde ik even om de steen hier onderaan weg te photoshoppen.. maar ik kon me bedwingen.

 

 

Screen Shot 2014-10-13 at 22.57.07

Na het stof te verwijderen voerde ik nog kleurbeheer uit, volledig in functie van hoe het negatief eruit ziet op normaal wit licht.

Vermits ik met dia positieve film werkte naar dit beeld, kan ik mijn kleuren afstemmen op het negatief zelf. Op het beeld hieronder houd ik mijn negatief met houder naast de scan, om zo de kleuren en contrast geloofwaardig te kunnen evenaren.

IMG_1705

 

Het uiteindelijke resultaat ziet er zo uit :

img865 color grading Flattened no dust

En deze word weldra gedrukt en ingekaderd!